Opravdu velká předvídavost
20.3.2020
V každém turnaji se vyskytuje velké množství zajímavých rozdání. Problém je, že bez dostatku času na analýzy často uniknou pozornosti. To téměř byl i osud následujícího rozdání z pražské skupinové A.
|
|
|
||||
|
|
|
||||
|
|
|
Západ |
Sever |
Východ |
Jih |
pas | pas | 1BT | pas |
2♥ | pas | 2♠ | pas |
3♦ | pas | 4♠ | pas… |
Ve většině systémů ukázal Západ piky a kára a Východ silný BT. V horní skupině skupinovky vydražili hru všichni, v dolní jen polovina. A zhruba polovina z těch, co hráli hru, ji splnila.
Na hodně stolech Sever vynášel standardní "bezpečný" tref, který hlavní hráč pokryl dámou a Jih esem. Obrana pak zahrála ♦, Sever vzal zdvih dámou a pokračoval v trefech. Ale to již byl konec této bezzubé obrany, která zcela svěřila svůj osud do rukou hlavního hráče. Po dobrání ♣K může hlavní hráč například zahrát káro do esa a snapnout káro. Když vypadne ♦K, stačí dotrumfovat a vše, co je potřeba, je uhodnout srdce. A zřejmě o něco více než polovina hráčů uhodla, protože existuje o poznání lepší obrana.
Jih mohl hned v druhém zdvihu vrátit trumf. Ale i to je již pozdě. Hlavní hráč si sám zahraje káro, a i když Sever pokračuje dalším trumfem, hlavní hráč jej vezme v ruce. Pak musí odolat nutkání hned snapnout káro. Pokud by to totiž udělal, dostane se zpět do ruky jen za cenu zkrácení, a to je fatální. Proto místo kárového snapu, hlavní hráč zatne zuby a zahraje dříve srdce. Ze stolu musí položit kluka, protože pokud by měl eso Sever, vskočil by jím a potřetí trumfl. Nyní je již vyhráno. ♦K vypadne a tak je po vytrumfování vše vysoké.
U našeho stolu však Sever předvídavě vynesl trumf. Pokud hlavní hráč zahraje hned káro, tak jak karty leží, nepůjde již rozdání splnit. Problém je v komunikaci, kdy hrozí, že obrana po zahrání kár sama snapne čtvrté káro. Ve skutečnosti je, tak jak jsou rozlohy v tomto rozdání, nutné vypracovat trefový i srdcový zdvih dříve než se pustíme do kár. Jediná cesta k úspěchu je hned v druhém zdvihu zahrát ze stolu ♣K. Pak dobrat další trumf v ruce a zahrát srdce do kluka. Když pak po snapu třetího kára vypadne král, má hlavní hráč dostatek zdvihů a stále ještě přechod na ně.
Takové zahrání však vyžaduje opravdu velkou předvídavost
a delší analýzu. Navíc je otázkou, zda nejsou pravděpodobnější cesty ke splnění.
V praxi tak vede trumfový výnos k poražení závazku.